fredag 30 april 2010

Plantagen..

Idag blev det en f.m på Maxi (tror f-n vi handlade upp halva affären), lite kläder på shoppingen, bolaget och till sist Plantagen.
Å vad jag tycker om att strosa där, speciellt på våren. Det kliar som attan i mina rensa/plantera fingrar just nu. Hade en plan, det skulle inhandlas:
-olivträd
-klättrande murgröna
-lila/grön klöver
-tomatplanta

Vad kom jag hem med?

INTE olivträdet- för ska jag lägga en massa pengar på denna växt (som kanske dör innan sommaren är slut) så ska den vara stor och frodig. Dem som fanns kvar var små och torra. SUCK!

INTE murgröna- för självklart hade dem inte fått den än (den vänliga trådgårdsmästaren i butiken kliade sig i huvudet och kunde inte förstå varför och "skulle ringa ett samtal för att skynda på leveransen"). SUCK IGEN!!

INTE lila/grön klöver heller- den var slut! MASSOR AV SUCKAR!!!

INTE tomatplanta- JO, skojade bara. En busktomat blev det i år, goda små röda saker att frossa på i sommar. Bästa med denna tomat, lite jobb- mycket tomat! MUMS...

Tog en lov i trädgården och där händer det massor:
-Rabarberna har stora musöron, björnbären är på G, likaså vinbärsbuskarna.
-Rosorna har knoppar till blad. Klippta och klara för sommaren.
-Massor av persilja knoppas i landet från förra året, ska dock så lite till. Hittade även våran vitlök som "försvann" förra året, den lever! Det ska även sås dill, sallad, lök, spenat, morot och rädisa.
-Solrosor och krasse trivs i sina kartonger i vardagsrummet, jättefina skott att plantera ut.
-Mårbackan har övervintrat i förrådet, blivit klippt och omplanterad. Nu blommar den för fullt och ska få en större kruka när frostrisken är över.

Tyvärr jobbar jag denna helg, med nästa helg då ska det bli trädgårdsdax på Vidars. Och självklart har jag bokat fint väder då..

Inga kommentarer: