fredag 1 oktober 2010

PM kurs vs. hemmafru...

Jaha då var man PM änka igen. Bara 2 dagar men ändå. Därför ska jag nu ge er en inblick (och en liten skuldkänsle hälsning till min underbara man) om mina dagar mot hans.

Vi börjar med "hårdrockaren":

Han äter bulle och kaffe till frukost på väg till kursen. Dem kommer fram och får kaffe och macka, minglar lite... Sen kurs, lyssna, skriva, lära. Lunch (säkert något gott). Lite mera undervisning (SMS terrar mig samtidigt), em fika (säkert en underbart god muffins eller nått), sista timmen med studier och nu börjar han längta tills det är slut.

Till hotellet, vila lite. Duscha ensam, få sitta på toaletten ifred (vardags lyx). Ta en öl på rummet. Klä om. Träffa sina kollegor i hotellbaren, lite mera öl. Middag (PM företag bjuder alltid), vin till maten. Mera öl igen.

Sova sova sova, hela natten. Tystnad.

Vaknar utvilad (eller lite bakis beroende på ölintag). Upp, inget stress, inget skrik, bara klä på och gå... Hotellfrulle!

Forsatt utbildning under dagen, fm fika (nu börjar han längta hem till oss) lite mera studier, smarrig lunch och sen avslutning! (Finns säker godis eller annat gott också).

Så här var mina dagar:
Jag äter mannagryns gröt till frukost, på med egna kläder, på med lillasysters kläder, övervaka att storebror får på sig kläder. Iväg till dagis, har jag med allt och alla?!
Dammsuger huset, får sätta i kontakten 10 ggr då min lilla medhjälpare trasslar in sig/rycker/biter i den hela tiden. Skurar bort bromsspår i toaletten. Plockar undan tvätt. Ger "mini monstret" lunch, tar lite kaffe samtidigt (inte finns det några bullar här inte). Ringer tant rosa och pratar kor. Lägger lillasyster, sopar upp ett ton ris som hon kastat på golvet. Blir samtidigt SMS terrad av mannen! Äter lite bitchpiller och svarar honom.

Kommer på att jag inte har någon lunch, tar keso (säkert minst lika gott som kurs lunchen). Påminner mig själv om att hämta ved- måste komma ihåg ska bara ta en kopp kaffe till.

Vips så är 5 timmar förbi...

Väcker lilltjejen, baxa in henne i bilen och hämtar "bus". Till maxi, handla dammsugarpåse och blöjor. Äter glass med barnen. Baxa in båda barnen i bilen, hemma igen. Världskrig- den minsta river i matkassen och den stora blir arg för det ska han göra. Räknar till 100 och tömmer kassen själv.

Äter middag (syns inte att jag städat tidigare under dagen). Toabesök med öppen dörr, 2 sek senare är båda barnen där inne och röjer, en tror att alla toarullar ska ligga på golvet och den andra att badrummet är ett vattenland. På med allas pyjamas i vardagsrummet (även jag), ner i soffan för Bolibompa. Slagsmål om vem som ska sitta i mitt knä- tydligen båda. Roligt kuddkrig och pusskalas under barnprogrammen!

Nattning, först välling och sen lillasyster i säng. Storebror äter macka och dricker mjölk, läser saga, pussas trettiotio gånger, eskimåis, vinka, slängpuss, måste kissa igen, hostar, mera pussar. Båda sover.

Plockar kläder, disken, leksaker och fixar brasa. F-N, måste hämta ved. SUCK!

Lökar i soffan, zappar på tv (får MMS av "hårdrockaren"- ett glas vin- va f-n). Går beslutsamt till skafferiet och undrar vad jag ska äta (ensam tröstätande)! Hittar choklad, bra ide att bättra på mina finnar!

Illskrik, "mini monstret" har hostat sig till en nerkräkning- kudde och hår. Upp med henne, ner i badet, nya sängkläder och pyjamas. Hon fortsätter illskrika, tur att "bus" sover gott. Gosar i soffan, skickar bild på arg dotter till "hårdrockaren" och sen ner med henne i säng igen.

Tittar lite mera på TV. Trött, ger upp och nattar kudden. "Bus" ligger hos mig, gosigt (gör han alltid när pappa är borta). Somnar, vaknar snart igen. Hostande barn är ledsna barn som sover dåligt. Och dem vaknar självklart inte samtidigt. Sover lite mera.

MAMMA!! Lillasyster är vaken. Bara att gå upp, Bolibompa, frukost, kläder ja och så börjar vi om igen. Busigt, gosigt, bråkigt, roligt och hostigt är väl en snabb sammanfattning!

Vill jag byta, kanske ibland. Tro nu inte att jag är bitter eller bitch. Är på underbart bra humör! Tycker livet är roligt trots viss sömnbrist. Älskar min underbara familj!

Gillar även hösten, trots mörker och kyla. Tycker löven är vackra, mysigt med tända ljus och gott med kvällste. Snart är det daxs att inviga bastun för hösten igen... LOVELY!!

1 kommentar:

Helena - ullvi32 sa...

Ja du gumman, det är ett hästjobb men vi vet båda att vi skulle aldrig byta ut det mot något annat i världen. Våra barn och vår familj är det bästa som finns, trots sömnbrist, bråkiga barn, stökigt hem osv...! En dag blir det ju VÅRAN tur att göra en massa skoj och 'vuxet'!
Bra skrivet gumman!
massa kramar från hemmafrun (tant rosa) på andra sidan pulkabacken.