fredag 23 december 2011

Bland julstök och snor...

Båda barnen är dyngförkylda, så klart! Tim försöker tappert att inte hosta upp din lungor och Liv kan inte andas genom näsan.
Men men, så har hösten varit och så länge det inte är magsjuka så är jag glad. Här är barnens fina pepparkakor:


En årlig tradion som med stor glädje ses fram emot att ätas upp!

Här hemma julstökar vi men inte speciellt mycket. Julskinkan är i ugnen, brödet bakas imorgon och då blir även Jansson gjord. Annars är vi färdiga: köttbullarna och prinskorvarna är i frysen. I år har jag lagt in egen sill:


Startade för 2 dagar sen med att göra lagen och låta sillen "gotta" sig lite med lök och morot. Igår blandades allt:


Samtidigt gravade jag lax ala Harry (min pappa). Bästa receptet någonsin: ta lite salt, ungefär så här mycket (visar i sin stora näve). Öh, hur mycket? Sen tar du lite socker men inte lika mycket som salt. Ta lite vitpeppar också, en nypa (hans nypa hur mkt är det i min nypa?). Släng på massor av dill och gnid. In i kylen, vänd lite och ta fram 2 dagar senare..
Okej liksom, blir säker bra!

Har jag dammat, piskat mattor, torkat golv, polerat silver och putsat fönster?
NEJ!
Jag har dragit en sväng med dammsugarn och känner mig nöjd...

Hoppas ni alla har en mysig dan före doppare dan! Ta det lugnt och njut...
Kram

1 kommentar:

Helena - ullvi32 sa...

Hej Imse!
Det blir säkert bra, haha tänker på Harrys nypa vs Lindas nypa haha :)
Julstöka lugnt, ses strax!

God Jul!!
kram Vimse