torsdag 12 januari 2012

Fiskgryta.

Jag tycker det är svårt att komma på goda och enkla rätter med fisk. Och fiskpinnar samt fiskbullar kan man inte servera jämt.. (Fiskbullar vägrar jag dock äta, konstig konsistens).

Om jag får välja så skulle vi göra rödspätta, remouladsås och potatis eller ungsstekt lax. Men det tycker nog inte resten av familjen.



Men nu har jag hittat ett recept på en fiskgryta som hela familjen uppskattade. Nyfikna?

Här kommer därför receptet:
1 gul lök
2 morötter
2 vitlöks klyftor
1 fänkål (har man inte alltid hemma så då tar jag gul paprika)
1 tsk torkad timjan
2 msk skaldjurs eller fiskfond
2 dl vatten
3 dl grädde
2 msk tomatpure
400 g torskfile
300g laxfile
250g cocktailtomater

Hacka löken och fänkålen samt skiva morötter (om paprika dela i lite större bitar). Bryn alla grönsaker i lite smör ihop med vitlöken. Tillsätt fonden, vatten, grädde och tomatpure. Koka upp. Smaka av med salt & peppar samt timjan.

Skär fiskfileerna i mindre bitar, lägg ner i grytan och låt sjuda 4-5 min. Dela tomaterna på mitten och blanda i dem precis innan servering.

Hoppas ni törs prova och lycka till i så fall.

Ett tips- går bra att ha lite vitt vin i oxå...
Kram

Inga kommentarer: