lördag 21 april 2012

Grundrecept surdeg

Nu är det dax att dela med mig av det recept jag använder när jag bakar surdegs bröd:

Dag 1
2 dl ljummet vatten
2,5 dl ekologiskt vetemjöl
1 msk flytande honung

Dag 3
1 dl ljummet vatten
1,5 dl ekologiskt vetemjöl

Dag 4
1 dl ljummet vatten
1,5 dl ekologiskt vetemjöl




Gör så här: Blanda alla ingredienser för dag 1 i en glasburk, vispa till en slät smet. Täck över med plastfolie och lämna framme i rumstemperatur 2 dygn. Gärna där det är lite varmare, över kylskåpet eller vid spisen.

När dag 3 kommer så vispar du ner dem ingredienserna, slät smet och täcker över igen. Samma procedur för dag 4.

När dag 5 kommer så borde det bubbla i surdegen och du kan baka med den.



Med surdeg blir jäsningen så här underbar, stor och luftig:


Om du inte ska använda den, ställ i kylen med ett lock på (dra ej åt locket). Ta sedan fram den kvällen innan du ska baka och mata den som dag 4. Surdegen kan förvaras länge i kylen, kom ihåg att mata den någon gång i månaden bara...

Lycka till och njut, surdeg är enkelt och så mycket godare...

Kram

2 kommentarer:

Reba sa...

Lövely!!!
När min bakanda faller på ska här bakas surdeg:O
Kramizzz och tack för krya hälsningen. /Rebecca

Helena - ullvi32 sa...

Men du, funkar det o ha en sån ståendes om man bara bakar bröd typ var 3e månad? Känns ju lite waiste annars...?
Pssst. Kan du inte ta med lite bröd till valborg (så slipper jag baka/köpa haha). Annars är menyn redan klar :) Och drickat (rose till oss va!!)
Kram kram