lördag 1 september 2012

Plommonsylt.

Något jag saknar i trådgården är ett plommonträd. Mina föräldrar hade en men den gav inga plommon, inga alls (eller max 1). Så när vi flyttade hit kapades trädet ner.
Nu i höst känns det som om att det kan bli läge att plantera ett nytt träd, ett plommonträd. Frågan är bara vilken sort och vart den ska stå. Får bli en tripp till en trädgårdhandel. Men i väntan på egna plommon så vill jag tacka snälla Åsa för att vi fick plocka lite plommon hos dig.




Sylten blev toppen! Provade faktiskt ett recept med lite vanilj i:
1 kg plommon
500 g syltsocker
0,5-1 msk vaniljsocker (beror på hur söta plommon du har).
Skölj och kärna ur plommonen och dela dem i bitar (skala dem om ni vill, gjorde inte jag). Tillsätt allt i kastrull ich koka ca 5-10 min (beror på hur stora/små bitar plommonen skars i). Skumma av! Häll i väl rengjorda burkar, låt svalna något, skruva på locket och vänd burken upp och ner. Jag förvarar min sylt i kylen (i brist på jordkällare). Kommer passa perfekt till gröt, fil eller varför inte till ost och kex.. Mums!
Trevlig helg alla..
Kram

Inga kommentarer: