fredag 29 januari 2010

Den galna orkidé tanten.

Japp det är jag, eller rättare sagt vad "hårdrockaren" brukar kalla mig. Tro nu inte att jag har hela huset fullt med orkidéer för då tror i fel, men 11 st har jag samlat på mig. Både köpt och fått. Den äldsta jag har fick jag faktiskt när jag flyttade till min etta på stan (år 2000), tack mamma. Den ser lite sliten ut, med torra rötter som sticker upp överallt och skrumpna blad, men blommar ändå ibland.
Inte för att jag sköter dem speciellt bra, ibland vattnar jag inte dem på flera veckor och näring kan jag inte komma ihåg senast jag gav dem. Men trivs gör dem med mina "gröna" fingrar i alla fall, för dem blommar. Om och om och om igen, speciellt dem som är vita. Dem är tacksammast med att låta oss njuta av deras blomsterprakt. Den senaste orkidén jag fick var på min födelsedag och den har fortfarande blommor.
Idag har jag samlat ett gäng av dessa blommor och satt ner i en trälåda som "hårdrockaren" snickrat ihop åt mig, en lite sliten brun sak med lite vitt i. Har en liknande låda i vardagsrummet redan fast helvit. Tyvärr så blev det lite plats över- oj vad synd att jag måste handla en till orkidé. Frågan är bara- vilken färg?
Min mamma undrar alltid vad jag gör för att lyckas och ärligt talat har jag ingen aning. "Glömmer bort dem" brukar vara mitt svar.

Inga kommentarer: