måndag 25 januari 2010

Varför?

Idag hade vi våran granne/elektriker på besök, ett element skulle kopplas in i "mini monstrets" rum. Så på onsdag är det dags för henne att lämna vårt sovrum- skönt men likväl jobbigt ändå. Medan el-gubben höll på läste vi bok i soffan när "bus" upptäcker att han går förbi med en pannlampa. Så här fortskrider sedan 5 min i soffan:
"Bus":VARFÖR har han en lampa på huvudet?
Jag: För att då kan han använda båda händerna.
"Bus": VARFÖR har han inte ficklampan i handen om han har händer?
Jag: Om han har den i handen så är det svårt att skruva och hålla elementet.
"Bus": VARFÖR måste han skruva?
Jag: Så att elementet ska sitta fast på väggen.
"Bus": VARFÖR måste han ha en lampa då?
Jag: För att han ska se bättre.
Bus": VARFÖR ska han se bättre?
Jag: För att det är mörkt vid väggen där kablarna finns och elementet ska sitta.
"Bus": VARFÖR finns det kablar där?
Jag: Huset är byggt så.
"Bus" VARFÖR är huset så?
Jag: Därför!
"Bus": Men mamma svara då. VARFÖR?
Och så håller det på, hela dagarna. Det frågas varför och varför inte och allvarligt så spelar det ingen roll vad som svaras för det ger bara upphov till mera frågor. Oftast är det roligt att ha denna diskussion med en envis och pratglad (blivande) 3 åring men ibland önskar jag att det räckte med att svara: Därför..

Inga kommentarer: