tisdag 7 december 2010

Jullängtan...

Oj oj.. Nu har jag börjat längta till julen. Än så länge så har vi inte gjort speciellt "juligt" här än: en krans på dörren, adventsljus och en amaryllis är framme. Igår gjorde vi smällkarameller som ska hänga i granen och mer pyssel blir det med tant Rosa och hennes familj.

Det är en tradition vi gör varje år, tror det är 6:e året vi hittar på något... Innan vi fick barn så bakade vi och drack glögg (eller jag drack glögg, den andra tanten fick öl). En dag kanske hon växer upp och lär sig uppskatta glögg (rödvin, mögelost, rom, sill och...hmm- vad har jag glömt vännen)?

Sitter just nu och funderar på barnens julklappar. Dem har klippt och klistrat varsin lista till tomten som ska skickas iväg. Har ni funderat på vart man ska sätta gränsen? Är det när alla pengar är slut? Ska barnen få allt dem önskar sig? Bara leksaker, blandat eller hur tänker ni? Om "bus" fick välja så skulle han vilja ha ALLT och gärna 2 av vissa saker, leksakstidningarna lockar med det mesta inför julen. Finns sjukt mycket!

Jag och "hårdrockaren" köper något till oss, till hemmet i julklapp. Till mor/farföräldrar köper vi en symbolisk gåva, samt att barnen ofta ger dem något som de skapat själva.. Till barnen blir det självklart några klappar men det finns ingen anledning att överdriva, de kanske får 5 klappar var och det är både mjuka och hårda. Dem lär nog få ett gäng till av mor/farföräldrarna också..

Snart ska vi skicka iväg julkorten, nästa vecka ska jag shoppa klappar och så ska det bakas pepparkakshus med barnen. Senare när barnen somnat så ska jag och mannen göra våran fantastiskt goda glögg och fudge med marshmallows... Och tänk allt god julmat som ska planeras, tillagas och ätas... Åhh vad gott... Älskar julmat!

Jag längtar till julen ännu mera nu!

4 kommentarer:

Helena - ullvi32 sa...

*fnys* jag är tillräckligt vuxen thank you very much...! Men det är en mysig liten tradition vi har vännen- många år till ska det bli (sen när barnen är stora och har tröttnat så kommer du och jag fortsätta ändå eller hur?!).
Ja du denna hysteri kring julklappar- vart sätter man gränsen? Något lättare nu när barnen är små men sen då, när dom börjar räkna klappar och förstår värdet av det osv.. Ska man räkna julklapparna, själva prylarna eller värdet i pengar? Man kan ju slå in en målarbok och pennor som ett paket eller så kan det ju bli två paket osv.. Men som allt annat, det är upp till oss själva att bedöma och sätta den där gränsen. För det är ju inte bara julafton, sen kommer det ju födelsedagar också...
PS. Julmat ÄR inte gott- faktiskt. Vore det upp till mig skulle jag hellre äta potatisgratäng bea och nån god köttbit!

Linda sa...

Julmat ÄR gott! Men vissa av oss är lite mera vuxen och äter lax, sill och rödbetssallad... Ha ha ha... Och dricker massor av glögg! Puss på dig

Helena - ullvi32 sa...

Hörredu jag äter faktiskt både sill och rödbetssallad, next påhopp!! =)

Linda sa...

VA gör du? Coolt... Nu blev jag impad gumman...
Mitt mål blir nu att hitta en glögg du gillar! Vem vet år 2020 kanske det finns kola glögg (typ dooleys)!?
Sötnos...