torsdag 10 december 2009

Julstök..

Tänk, nu är det bara 2 veckor kvar till jul. Jag älskar julen och allt där till. Har många roliga minnen från min barndom, både hemifrån och när vi var hos mormor i Torneå. Uppe hos mommi var det julbocken som kom med klapparna och där fanns alltid snö, massor av snö! Sen blev jag "stor" och flyttade till eget men jag har alltid åkt hem till föräldrarna dagen innan julafton för att pynta granen för att sedan fira ihop med dem och lillebror.
Nu skapar jag och "hårdrockaren" egna traditioner, egna minnen. Först bara vi två och nu tillsammans med barnen, himla roligt och spännande. Det ska bakas pepparkakor (check!), lussebullar och pepparkakshus. Vi ska koka glögg (mkt kul & gott), köpa roliga presenter, slå in klapparna (check!), pynta granen, göra julgrupp (blommor för er som inte fattar!), ragga tomte (check!), handla upp maxi och laga en massa hemmagjord och super god mat. Hos oss firas det i dagarna två precis som förra året! Även om jag älskar att shoppa (nähä) så tycker jag det är roligast att kunna ge bort något personligt, inget dyrt utan något med mycket omtanke bakom. Och i år är inget undantag!
En ny tradition för i år är julkalendern på TV- Superhjältarna. "Bus" fick en adventskalender så varje morgon sitter vi klistrade för att se vad supersötasilversara och stålhenrik gör för att rädda barn från "skurkar" för att sedan öppna dagens lucka. Underbart program!
Sen har jag och tant rosa en tradition tillsammans, vi bakar. Men med 2 barn och en bebis (samt Doris i magen) så känner vi att det är dömt att misslyckas så i år ska vi pyssla. Det ska klippas, klistras, målas och till slut bli en tomte eller nått! Eller en smällkaramell med godis i.. Det vill jag ha!
(Egentligen har vi 2 traditioner men att åka pulka funkar inte om julen är grön).

Inga kommentarer: